Å gode, Gud

2016-01-04 06.28.342016-01-03 16.33.56

Velkommen som min reisefølger gjennom  ett semester i Hong Kong. Denne bloggen er åpen for alle, men er spesielt for deg som vurderer å dra på utveksling i løpet av studietiden ved Universitet i Bergen. Om dere har noen spørsmål underveis, spørr gjerne enten gjennom kommentarer eller send en e-post til Jonas.Mathisen@student.uib.no. N.B. Skrivefeil vil nok oppstå.

Jeg studerer sosiologi ved UiB, og går nå mitt andre år hvor da siste halvdelen går til utveksling. Hvorfor Hong Kong? Når jeg sitter her selv, så lurer jeg også på det for å være ærlig. Før avreise er jo dette et spennende mål med tanke på avstand og ulikhet til hva jeg er vant med hjemme. Dermed har dette blitt for å utfordre meg selv, og ut av komfårsonen. Og dette ble klart på dag en. Jeg har allerede møtt nok motstand og uttrykk som vil vare en stund fremover. På en annen side vil nok morgendagen bringe nye utfordringer (med 100% sannsynlighet), men i retrospekt blir nok dette bra når jeg kommer inn i systemet som finnes her nede. Jeg gleder meg til å se hva mer denne byen har å vise frem, og ikke minst folkene jeg kommer til å møte.

Reisen til Hong Kong har gått smertefritt. En tur med Emirates fra Oslo gjennom Dubai var en god opplevelse hvor man får god service hele veien med mye underholdning. Hele reisen tok vell oss rundt 22 timer ettersom vi fant billige billetter, samt fløy fra Ålesund – Oslo først (med ventetid er dette altså). Ved ankomst på terminalen i Hong Kong er det bare å rulle seg gjennom med visum og passet klart, deretter ta buss til campus og mitt nye «hjem» – Wei Lun Hall.

Wei Lun Hall. Åhuff. Dette var nedtur. På forhånd har jeg jo valgt dette som en mulig plass for meg å bo og psyket meg opp til å møte en dårligere standard enn jeg er vant med… men jeg tok ikke i betraktning til de små bokstavene som sier at hver etasje deler bad med dusj, ei hvor nasty dette er på grunn av mangel på renhold. Rommene er henholdsvis store med en stor skrivepult og lagringsplass. Sengen dog en trist trekasse med en tynn madrass. Men ja, her er man så gjenstår enda å hilse på litt folk (om de viser seg frem), og prøve å få resepsjonisten til å forstå hva jeg vil ettersom hun ikke prater engelsk. Tror miming er noe jeg vil bli bedre på i løpet av halvåret i Hong Kong.

Så, første inntrykket var meget godt frem til rommene ble vist – men hva kan man forvente til rundt 6000,- NOK per semester.

Dagens lærdom:
– ikke alle snakker engelsk, selv om det er en internasjonal by
– 6000,- NOK er for godt til å være sant, men som min fadder sa «welcome to asia lol».
– Bussene går ikke på 1902, men mellom 1900-1930 så du får vente å se.

Lurer fremdeles på hva de spiser til frokost her nede, selv klarte jeg å finne et brød og litt syltetøy til  å starte dagen med. Men dette får bli morgendagens eventyr.

Jeg satser på at dette blir en god opplevelse etterhvert,
så ikke bli skremt vekk!

Dermed, velkommen til mitt «elleville» eventyr som sosiologistudent i Hong Kong.

One thought on “Å gode, Gud

1. Pingback: På gjensyn, Asia! | Utvekslingsbloggen