Kommet på plass

Hei!

Jeg heter Ingvild, og tar en bachelor i sammenlignende politikk ved UiB, men dette semesteret er jeg utvekslingsstudent ved Universitetet i Essex. Jeg håper dette blir en spennende opplevelse med nye spennende mennesker og interessante fag!

I dag har jeg hatt min første skoledag i Essex, og som så mye annet har det vert mye styr. Jeg føler at alle mulige problemer jeg kunne hatt i søknadsprosessen har oppstått og når jeg endelig har kommet frem er det selvfølgelig mer. Det har vert masse mailer frem og tilbake og det har føltes veldig vanskelig til tider, men heldigvis så løser det meste seg til slutt, så jeg er endelig på plass og det ser ut til at ting løser seg.

Jeg er egentlig ganske suffet over opplegget de har hatt her fra universitets side. De ba om at vi skulle komme så tidlig som forrige onsdag, for vi skulle ha «introdusksjonsuke» på torsdag og fredag, men alt som hendte helt frem til skolen begynte denne uken var en velkomstmøte med informasjon, en «bli-kjent-lunsj», registrering og campus tour. Ellers har vi blitt overlatt til oss selv. Heldigvis har jeg blitt kjent med mange hyggelige mennesker og allerede til helgen har vi planlagt tur til London, så det blir gøy!

Jeg bor på campus i en «flat» (leilighet) sammen med 15 andre som jeg deler kjøkken og bad med (vi har heldigvis flere toaletter og dusjer til rådighet). Kjøkkenet er det skitneste i hele blokka, men badene er heldigvis ikke så ille, og mine «flatmates» er veldig hyggelige.

Campus er ganske fint i idyllise omgivelser.

Campus er ganske fint i idylliske omgivelser.

Det har snart gått en uke siden jeg kom hit og jeg føler at jeg begynner å føle meg litt mer hjemme. Selv om det har vert drømmen min å dra til England å studere i mange år, så var det litt skummelt når det først skjedde. Men ting løser seg, man blir kjent med nye mennesker og et helt nytt sted og det går seg til! Nå ser jeg frem til å komme i gang med skolen og føle at jeg får en hverdag her.

Colchester Castle. Universitetet i Essex ligger i utkanten av byen Colchester, som er UKs eldste daterte by.