Første uken i Wien!

Hei hei! Jeg heter Sara og studerer sammenliknende politikk, og er nå i Wien for et semester. Fremover vil jeg skrive litt om hvordan livet er her i Østerrike. Men først! Nå som min første uke her er overstått vil jeg gi en liten oversikt over mitt førsteintrykk av denne byen.

Leilighetsituasjonen min var annet enn det jeg trudde det skulle bli når jeg fant ut at jeg skulle på utveksling. Jeg valgte å gå for å leie privat, noe som muligens kan ha noe med at jeg er litt utålmodig og ikke orket å finne frem all informasjonen studentbolig-organisasjonene ville ha fra meg. Så jeg kastet meg ut på det store internett og fant etter en del Skype-intervju (noe som fungerte overraskende godt) en leilighet jeg likte. Jeg brukte HousingAnywhere, som jeg anbefaler til alle som skal utveksle egentlig. Jeg bor med kun ei jente som jeg deler kjøkken og bad med. Hun har vært min personlige guide her i Wien de første dagene, noe som var veldig kjekt.

Schönbrunn Palasset

Når jeg ankom med toget på vei inn til byen fikk jeg en merkelig flashback følelse fra gode gamle Moss (heimen) av utsikten. Med mye fabrikker og 70-talls blokker. Men dette inntrykket skulle var kort når jeg kom inn til selve byen, da jeg bor rett ved siden av Schönbrunn palasset, og bykjernen er utrolig pen. Rundt ligger det også mange bra gater med selvstendige butikker og mange noe spesielle cafeer.

De første dagene gikk til å, vel, gå. Jeg har spasert meg over hele byen og vært den mest stereotypiske turisten i mils omkrets. Men mine turistdager er talte. Selv om semesteret ikke starter før mars her, har jeg meldt meg på et tyskkurs slik at jeg ikke trenger å starte alle samtalene mine med «sorry, I don’t speak german.», noe jeg ser frem til. Det er på tide å blende inn i samfunnet. Jeg hadde tysk i 5 år på skolen, noe som skulle vise seg å være bortkastet tid (eller mangel på prioriteringer) ettersom at jeg ble plassert på «nesten nybegynner» kurset, etter å ha tatt en språktest i dag. Da var det bare å starte fra bunnen av! Men second time’s a charm, right? Ikke? Joda, har bestemt meg for å bli flytende i tysk! Mer om hvordan det går, kommer jeg vel tilbake til etterhvert.

Hvis du har noen lurer på å utveksle hit og har noen spørsmål er det bare å sende meg mail til sga015@student.uib.no

Auf wiedersehen!