De første dagene i Brisbane

Hei!
Jeg heter Heidi og studerer til vanlig administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Denne våren har jeg reist på utveksling til Australia, og vil dele litt av mine opplevelser her på utvekslingsbloggen UiB.

Reisen ned hit tok 33 timer fra dør til dør og tidsforskjellen er hele ni timer, men jeg har likevel overraskende lite jetlag. Nå har jeg vært i Brisbane i noen dager og førsteinntrykket så langt er veldig bra. Noe av det første jeg la merke til ved byen er at alt er veldig grønt. Det er flere parker her, men byen er også fylt med trær, plener og busker overalt og det er lett å ta seg selv i å glemme at det er en storby med over 2 millioner innbyggere.

IMG_3823

Brisbane ligger rundt en elv som går gjennom hele byen, og bildet over viser ferja «¨the city cat» som stopper flere steder langs elva. Jeg har tatt den til skolen (University of Queensland) et par dager og det er langt triveligere enn buss.

Semesteret ved UQ starter ikke før i slutten av februar, så jeg har derfor god tid til å bli kjent i byen, og ikke minst å finne meg et sted å bo. I forkant av reisen ble vi anbefalt av UiB å være forsiktige med å leie noe usett og heller beregne ekstra tid for å finne bolig når man først er her nede. Så derfor bor midlertidig i et koselig hus i bydelen West End hvor jeg har leid et rom via Airbnb frem til jeg finner et sted for resten av semesteret.

IMG_3819

Dette er stranda på South Bank, en offentlig konstruert strand midt i byen. Det har vært rundt 30 grader her hver dag siden jeg kom, så det har vært veldig deilig å dra hit for å kjøle seg ned. Jeg kan fort se for meg at det blir endel turer hit iløpet av semesteret.