Noe av det som er annerledes i Australia

Australia er på mange måter veldig likt som Norge, og det gjør det enda lettere å legge merke til de små tingene som er ulikt. Her er en liste med noen (og kanskje uinteressante) ting som er annerledes i Australia.

Drikkevannet. Dette var noe av det første jeg la merke til da jeg kom til Australia; vannet er varmt og smaker et hint av klor. Vannet her er ganske rent og man kan drikke fra springen, men det ligger altså på rundt 10-15 varmegrader.

Insekter/smådyr. I Australia er du stort sett aldri alene i et rom, det er som regel en maur/kakerlakk/edderkopp eller noe annet spennende sammen med deg. Jeg mistenker at dette er fordi det nesten alltid er vinduer og dører åpne i ethvert hus, og det er også veldig vanlig å ha busker og trær som vokser tett inntil huset.

Luftfuktighet. På de verste dagene (spesielt rett før og etter regn) føles det litt som å gå rundt i en badstue. Så er det en ting man bare må venne seg til om man flytter til Brisbane er det å være svett.

En annen ting er at sola er mye sterkere her. Det er ikke bare på grunn av klima, men fordi det er hull i ozonlaget  rett over Australia. Australia ligger på hudkrefttoppen i verden, så det er viktig å smøre seg!

Dagligvarebutikker. Det er overraskende få dagligvarebutikker her og det kan være ganske store avstander fra butikk til butikk med tanke på at dette er en storby. Det er likevel en del små «convenience stores» som ligner på litt store kiosker.

Folk er høfligere mot fremmede. Dette er vel ganske vanlig uansett hvor man drar i verden, men folk her er mye høfligere mot fremmede enn hva vi er hjemme i Norge.

Weekly rent. Når man snakker om husleie her er det på ukesbasis.

Eggene man kjøper i butikken er nesten bare brune.

Siden jeg ikke hadde noen fine illustrasjonsbilder av egg, vann eller luft slenger jeg ved noen bilder fra Byron Bay.

IMG_4015

I Byron Bay ligger Australias østligste punkt, rett bortenfor stranda på bildet.

IMG_4029

Her var jeg i helgen med studentorganisasjonen Quest. Vi var rundt 200 studenter som reiste dit sammen for å surfe, ligge på stranda og dra ut på byen. En veldig bra helg i en sjarmerende kystby.

Heidi