Livet i Buenos Aires!

Hei hei!

IMG_5148
Bilde fra Tigre, Buenos Aires.

Her kommer en liten oppdatering fra livet mitt i Buenos Aires. Jeg har nå bodd her i over to måneder, og mye har skjedd på den tiden. Jeg har opplevd nye steder, mat og kultur. Jeg har til nå gjennomført et 6 ukers språkkurs og begynt på studieprogrammet mitt ved UNSAM.

Livet her er veldig annerledes enn det livet jeg hadde i Norge før jeg dro på utveksling, noe som har sine fordeler og ulemper. Jeg har møtt på en rekke kulturforskjeller og til tider fått litt «kultursjokk». Før jeg flyttet til Buenos Aires hadde jeg egentlig ingen forventninger til hvordan det kom til å bli her. Jeg har på forhånd snakket med flere studenter jeg kjenner fra Bergen, og alle sier det samme: «Utvekslingsoppholdet mitt  var fantastisk, du kommer ikke til å angre på at du drar på utveksling.»
Før jeg dro tenkte jeg at det kom til å bli vanskelig å bo i et fremmedspråklig land, men jeg viste enda ikke hva det innebar. Det har blitt en utfordring å bo i et annet land en Norge. En ting er sikkert om Buenos Aires er at det er en stor by, med mange mennesker, støy, forskjellige nasjonaliteter og alt er smelta sammen. Det er og en lærerik reise å oppleve mye nytt og utfordre seg selv. I slutten av studieoppholdet mitt her skal jeg også reise litt rundt til andre land i Latin Amerika.

Floralis Genérica, i Recoleta.

Mitt studieprogram på UNSAM er relativt nytt.  Fagene mine på engelsk er veldig interessante, og foreleserne er flinke på sine fagområder. Siden studieprogrammet er så nytt innebærer det også at fagene jeg tar har få studenter per fag. På forhånd hadde jeg ikke sett for meg å begynne med fag som kun inneholder 5-10 studenter per fag. Dette var en stor kontrast til å studere Admorg. ved UIB. Jeg tar 3 fag på engelsk og ett på spansk. Noe som førte til at jeg fikk avslag på språkstipend fra Lånekassen, fordi mitt spanskfag er et lærefag i spansk. Når det er sagt kan man ikke flytte til Argentina uten å studere spansk i en eller annen form, fordi du klarer ikke å kommunisere, leve og utføre dagligdagse gjøremål dersom du ikke snakker spansk. Jeg anbefaler alle å minst ta et språkkurs på spansk dersom du velger å studere i Argentina.

På fredag som kommer (08.04) skal jeg reise en liten tur til Uruguay.  Jeg har til nå bare vært i Buenos Aires området, og ikke reiset mye rundt.  Her kommer noen bilder av ulike steder i Buenos Aires.

Plaza de Mayo.

Casa Rosada på Plaza de Mayo.

IMG_5409

La Boca. Sammen med språkkursklassen og en lærer fra UNSAM reiste vi på ekskursjon til bydelen La Boca.

Teatro Colón.

Cementerio de la Recoleta.

Dersom du skulle ha noen spørsmål så svarer jeg gjerne på de på mail: tanjawikoeren@gmail.com / twi006@student.uib.no

Til neste gang.

Tanja