Begynnelsen på Slutten.

Nå er det ikke så fryktelig lenge igjen til oppholdet ved Aberystwyth er over. Det har vært noen utrolig spennende måneder her. Alle Essay`s har blitt levert inn og venter på tilbakemelding på den siste. Måten man evaluerer og setter karakterer er noe annerledes enn i Norge. I et fag teller deltakelse og oppmøte i seminarer for 10% av karakteren, Essay teller 40% og eksamen (som kun er på 2,5 timer, hint hint) 50%. Jeg oppfatter dette som en positiv måte å vurderer noen på fordi alt ikke faller og hviler på en eksamen på 6timer der man må «tømme» hjernen utover papiret. De to Essayene jeg har fått tilbake har sementert min magefølelse at å dette oppholdet var det riktige å gjøre. Kanskje fordi fagene her er interessante og det er et stort mangfold av fag å velge mellom.

Tower Brigde

Ellers som alle andre plasser, har det vært «Spring+Easter-Break». Det har vært greit med en lang ferie, men kjekt at studiehverdagen kom tilbake også. Ferien ble i stor grad av å slappe av og lese her i Aber, men fikk også tatt en tur til London for første gang.

Westminister med Big Ben.

Westminister med Rikard Løvehjerte.

Som Nevnt tidligere var jeg på en studietur til den Walisiske nasjonalforsamlingen (Cynulliad Cenedlaethol Cymru). Her fikk vi en spørretime med de lokale politikere fra alle partiene, vi observerte en reel spørretime av førsteministeren til Wales, som var utrolig lærerikt og spennende, samt besøk av en av hans spesial rådgivere. I London fikk jeg også muligheten til å ta en guidet omvisning i den britiske nasjonalforsamlingen(Westminister), som var rett og slett fantastisk og fylt til randen av symbolikk, tradisjoner og utsmykning.

Inne i Westminister Hall.

I går (20/4-2016) hadde vi en gjesteforelesning fra instituttet for Walisisk politikk. Denne forelesningen ble hold av ingen andre enn DR. Hywel Ceri Jones. For mange sier dette dere ingenting, men stort sett alle som har planer og å reise på utveksling eller allerede er i utlandet kan takke denne mannen. For uten å være tidligere student ved Aberystwyth, var han den personen som satt i Europakommisjonen og fikk igjennom og implementert Erasmus-Prosjektet som er det største utvekslingsprosjektet mellom universiteter i verden. Temaet for denne forelesningen var hans refleksjoner om Wales og Europa og la ikke skjul på at en BREXIT, vil ha enorme konsekvenser (Negative) for Wales og Europa som helhet.

Det nærmer seg slutten av oppholdet og eksamenslesingen begynner nå å sette inn.

Hvis noen har noen kommentarer kan de skrives her, ellers kan jeg nåes på e-post.

Lykke til med Eksamen, Studenter! Vi snakkes plutselig! 😀

Litt feil å plassere disse to sammen?