17.mai i Argentina

IMG_0049

På tide med en liten oppdatering fra med i Buenos Aires. Vi begynner å nærme oss slutten av dette utvekslingsoppholdet, og det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal reise om ikke alt for lenge til. Jeg har lært veldig mye av å være på utveksling, og jeg anbefaler alle å utfordre seg selv å reise til noe ukjent. Språkbarrièren begynner å komme seg. Jeg snakker ikke akkurat perfekt spansk nå, men klarer å kommunisere, og for det meste forstå hva som foregår rundt meg. Er veldig rart å tenke tilbake til de første fire ukene hvor jeg slet med å spørre om den minste ting, og google translate var min beste venn. Mye har skjedd siden sist jeg skrev og jeg skal prøve å skrive ett par innlegg videre nå mot slutten for å informere dere både om hvordan ting har gått/går, og mer praktiske ting.

IMG_0112

Først ett lite tilbakeblikk på ukens feiring.
Vi har feiret 17.mai og Norges nasjonaldag i Buenos Aires, og det ble gjennomført ikke bare en men to dager. Etter over 3,5 måneder borte fra Norge var det litt godt med litt norske ting igjen, og en «Norsk/Argentinsk» 17.mai feiring. Det er første gang i mitt liv at jeg bor i ett annet land enn Norge, og samtidig er det første gang jeg feirer 17. mai i ett annet land også.

IMG_0109 IMG_0108

Vi tjuvstartet feiringen søndag 15 mai. med «Den Norske Ambassaden», og hadde feiringen i «Den Nordiske Kirken». Arrangementet for feiringen startet søndag ettermiddag med en gudstjeneste av Sjømannspresten Anne Netland som hadde tatt turen til Argentina, i forbindelse med pinse og 17.mai. Etter gudstjenesten ble det 17.mai feiring i kirkelokalet. Mange norske og argentinske innbyggere hadde tatt turen til kirken denne søndagen. Vi fikk blant annet servert norske vafler, «verdens beste» og brunost. Kan og nevne at de hadde GOD svart kaffe her. I Argentina er de veldig glad i å drikke kaffe med melk, eller melk med kaffe og sukker. Etter taler fra Ambassaden, kaker og kaffe ble det arrangert barnetog med tradisjonelle norske 17.mai sanger. Etter barnetog ble det også holdt 17.mai leker for de minste.

IMG_0117  IMG_0120
Før jeg reiste til «Den Norske Kirken» denne søndagen hadde vi frokost og kaker i leiligheten her jeg bor. Mine venner fra ulike land i Latin Amerika fikk smake på litt norsk mat og kaker.

IMG_0114

På selve 17.mai dagen hadde jeg vanlig skoledag med spanskundervisning. På kvelden denne dagen hadde ANSA i Buenos Aires arrangert et event på en bar i bydelen som heter Palermo. For de av dere som er kjent med bar livet i Bergen finnes det en bar med navnet BrukBar. Eieren av denne baren har nå flytte til Buenos Aires og åpnet en tilsvarende bar her. I anledningen nasjonaldagen var denne baren dekorert med norske flagg og fullstappet med nordmenn, som hadde tatt turen hit denne dagen. BrukBar i Buenos Aires bører preg av Bergen som man kan se på bildet under.

IMG_0136

Utenom 17.mai feiring begynner jeg å nærme meg slutten av dette semesteret, som de fleste andre. Vi er ferdig litt sent her i Argentina, og jeg er ikke ferdig før 30. juni. Eksamensperioden har begynt for fullt, men jeg skal prøve å skrive ett par innlegg til for å fortelle hvordan dette semesteret har gått/går videre. Neste helg skal jeg reise litt siden vi da har langhelg. Jeg skal også reise i tre uker etter semesterslutt. Jeg tenker å skrive ett nytt innlegg ganske snart om tilværelsen ved UNSAM, og generelle likheter/forskjeller mellom Norge og Argentina i forhold til mine erfaringer.

Til neste gang!

Saludos,