Oppsummering fra Buenos Aires!

IMG_1207[1]

Da var det på tide å oppsummere mitt utvekslingsopphold i Buenos Aires, Argentina. Mye har skjedd i løpet av de siste 5 månedene, og jeg ha lært utrolig mye. En ting er sikkert og det er at et utvekslingsopphold er en rik erfaring hvor jeg i mitt tilfelle måtte prøve meg utenfor komfortsonen.

IMG_0710[1]

Når det gjelder utvekslingsoppholdet i forhold til UNSAM er det et par ting man enten må akseptere (at ting er slik de er), eller finne et annet studieprogram enn det nye «Study Abrod» programmet. Jeg likte fagene mine og synes at professorene i de ulike fagene gjorde en god jobb. Utfordringene med «Study Abrod» programmet som jeg gikk på var det administrative, til tider hadde de som jobbet med programmet null kontroll, og var dessuten eksperter på å legge skylden over på blant annet oss studentene og ALT annet tenkes mulig. Så ja, det har vært mange tålmodighetsprøver og utfordringer med det administrative ved studieprogrammet. Veldig lite organisert samtidig som enkelte som jobbet i administrasjonen ikke var «til å stole å på». Jeg har snakket med noen andre utvekslingsstudenter som har gått på andre studieprogram ved UNSAM og som har hatt andre veiledere, valg muligheter av fag osv. Noen av dem var veldig fornøyde med UNSAM og studietilbudet der, og også studieløpet. Men som sagt så var organiseringen og administrasjonen for de jeg har snakket med hatt andre vilkår enn meg som studerte ved «Study Abrod».

IMG_1333[1]

Kulturmessig har jeg sett og lært mye jeg ikke viste før jeg dro til Latin Amerika. Folkene her elsker å danse, og danser ved enhver anledning. Utelivet her er preget av sene kvelder hvor man kanskje møtes kl. 24.00 og går ut ca. 02.00 og da hjem igjen i 6-7 tiden om morgenen. Så dette er veldig forskjellig fra Norge hvor vi som oftest starter litt tidligere. Utelivet er også preget av dans, og en del nattklubber av ulike slag er veldig populært. Det finnes også en del barer for de som er interessert i det. Men utelivet er som sagt dominert av dansing, så dersom du elsker å danse så er Buenos Aires og Argentina stedet for deg.

Maten er preget av kjøtt, men spesielt i Buenos Aires så finnes det også en del vegetar restauranter. Argentina er store på kjøttproduksjon og folkene her elsker å spise kjøtt. Du kan lett få et godt og mørt stykke biff, eller dele en Azado (miksa kjøtt på grillen) med dine venner enten privat eller på en rekke restauranter. Argentinere elsker også sukker så det er en ting enn må venne seg til er at ting er som regel «for søtt til at det er helt bra», men etter fem måneder her har jeg blitt vant til alt dette. Argentinere liker dessuten ikke sterk mat, noe som også inkluderer å krydre maten med pepper. Fordi pepper er «sterkt» i Argentinsk skala. Salt derimot er deg kanskje litt overflod av. De spiser også masse kaker og kjeks, og masse av produktene du finner inneholder Argentinas stolthet «Dulce de Leche». «Dulce de Leche er Argentinas egen oppfinnelse, og er en slags karamell laget av kondensert melk som er kokt ned til karamell. Dette produktet finner du overalt, og dersom du for eksempel bestiller pannekake med dulce de leche, får du dulce de leche med en liten pannekakeflytende på toppen av skåla.

For de av dere som har tenkt dere til Argentina for shopping så er dette en dårlig ide. Klær her er ofte laget i gamle fabrikker lokalt med dårlige maskiner, og kvaliteten er dermed dårlig. Argentina er også preget av en skiftende økonomi som gjør at å kjøpe klær her blir dyrt selv for Nordmenn.

Jeg er nå på reis når jeg skriver dette blogginnlegget, og tenkte derfor at jeg skal anbefale litt reising og destinasjoner til dere der hjemme i Norge. Mens jeg har studert har jeg hatt to korte turer til steder utenom Buenos Aires. Jeg tok en dagstur med ferja over til Colonia fra Buenos Aires. En reise som tar ca 1 time og 15 min. Dette er en fin liten utflukt dersom du er lei av storbylivet, har lite penger til reising eller bare vil oppleve ett annet land for en kort periode. Den andre turen jeg tok var en langhelg til Iguazu, en av verdens syv naturlige underverker. Jeg reiste dit med buss en langhelg da vi hadde fri fra onsdag til søndag, og ankom Buenos Aires igjen mandags morgen i tide til å rekke forelesningen min som startet kl. 14 den dagen. Bussturen er litt lang, og dersom du ikke liker å kjøre med buss så lenge kan man også ta fly. Jeg reiste med en annen fra Tyskland, som også studerer ved UNSAM, men ved et annet studieprogram. Vi tok en spontan-tur hvor vi bestilte billettene noen dager før vi dro da dette er billigere enn å bestille fly i siste liten. Fossene i Iguazu var fantastisk, og med den turen får man oppleve litt regnskog også. Vi kryssa også grensen og tilbrakte to dager i Brazil.

Etter fullførte studier her i Buenos Aires gikk turen til Salta, nord i Argentina. Etter besøket i Salta, gikk reisen videre til San Pedro i Chile, ulike byer i Bolivia og til slutt til Peru. Har nå fullført reisen gjennom 4 ulike land og skal i dag begynne tilbaketuren til Norge igjen. Utvekslingsoppholdet mitt og reisene har lært meg utrolig mye. Jeg er veldig takknemlig for å ha hatt en slik mulighet, og sitter igjen med mange erfaringer og opplevelser rikere.

Til deg som vil studere i utlandet og reise på utveksling er mine beste råd å ikke gi opp. Stå på, utfordre deg selv, lær av andre, lær av kultur, språk og væremåte. Ting kan være veldig annerledes, men da setter man kanskje også større pris på hva man har å komme hjem til, eller finner ut at et annet land og kultur kan være mer riktig for den det gjelder.

Sist men ikke minst vil jeg ønske nye utvekslingsstudenter masse lykke til på ferden!

En siste hilsen.

Tanja