SO CLOSE, BUT YET SO FAR AWAY

I dag er det akkurat en uke til jeg reiser på utveksling til England. Destinasjonen min er Keele University, som ligger et par timer fra Liverpool og Manchester. Jeg reiser helt alene, noe som er ganske skummelt i seg selv. Heldigvis kommer ikke språket til å være noe problem, og så bor jeg på campus med andre, så jeg håper at det blir lett å få seg venner. Nå er alle fagene i boks, jeg har fått et sted å bo og det ser ut som ting faller på plass.

Universitetet har sendt meg mange e-mail med informasjon om universitetet og ting som skjer i begynnelsen av skoleåret. Det har vært litt vanskelig å navigere seg i all informasjonen, men heldigvis har jeg fått tildelt en fadder som er villig til å svare på alt jeg måtte lure på, og universitetet har svart på e-mail med diverse spørsmål om fag og bolig.

Nervene er i høyspent, og foreløpig er ikke følelsen av å ha ting under kontroll kommet enda. Det jeg er mest nervøs for er hvordan det kommer til å bli med undervisning på et annet språk og hvor lett det er å få seg venner. Jeg er og veldig spent på hvordan det kommer til å bli å bo i kollektiv, siden dette blir en «first» for min del. Etter å ha hørt mye skrekk historier om det å bo i kollektiv, håper jeg at de ikke er alt for ille. Fadderen min har beroliget meg med at folk på Keele er veldig hyggelige og at roomiene mine kommer etterhvert til å føles som familie.

Jeg har og lurt mye på hva jeg skal ha med meg av klær og ting. Foreløpig ser baggene mine sånn her ut:

20160913_221534

Noe som egentlig bekymrer meg litt siden det ikke er så lenge til jeg reiser! Forhåpentligvis vil de snart pakke seg selv. Jeg har og lurt mye på om jeg skal ta med meg dyne, pute og sengetøy. Det ser ut som jeg kan få kjøpt det via en nettside, men jeg har hørt litt diverse om standarden på de engelske dynene. Jeg har og tenkt mye på hvilke type klær jeg bør ta med meg. Mitt inntrykk av det engelske klimaet er ikke akkurat det beste, så reinjakken og sjøstøvler er nok obligatorisk! Det er og et spørsmål om hvor kaldt det kommer til å bli i vinter.

Inntrykket mitt av universitetet nå før jeg reiser, er at det virker som et veldig koselig universitet, og det ser ut som de scorer høyt på trivsel blant studentene. Det er et campus universitet som likner litt på University of Essex. Jeg skal bo ca. fire minutters ganga fra «sentrum» av universitetet, noe jeg tror kommer til å bli en fordel. Universitet har alt fra barer,treningssentre og matbutikker, noe som er bra, med tanken på at nærmeste «by» ligger ca. ti minutter med buss fra universitetet.
images
Her er et kart over campus. Jeg skal bo i Barnes Halls, som ser ut som ligger ganske sentralt.

Nå er det bare å vente på at den store dagen skal komme!

Ingvild Flornes Rustad