Campus Livin’

USP Campus er ganske stort. Det har alt samlet innenfor ett (egentlig to) område(r). Normen er at internasjonale studenter blir innlosjert på Halls of Residence. Dette er dorms som ligger litt spredt over campus, men mye er samlet. Dette er noe alias kollektiv, hvor du har eget rom, men deler fellesområde som stue, kjøkken og bad med 6 andre. Jeg og Alban bor for oss selv på et annet område som heter USP Upper Lodges. Dette er litt mer isolerte hybler. De hyblene virker til å bli brukt av besøkende forelesere og lignende, så vi har hyppig bytte av naboer. Det har dog vært morsomt. Hyblene er delt inn i to per bygg, og i vårt bygg hadde vi problemer med varmtvannet. Vi hadde aldri møtt hun som bodde over oss, men en dag banket hun på døra vår og spurte om varmtvannet. Hun forklarte hvordan varmtvannstanken lakk ned på inngangspartiet hennes og spurte om vi ville hjelpe til i kampen for å få reparert dette. Det var en australsk eldre dame som hadde vært der i forbindelse med arbeid. Hun ga oss kortet sitt for at vi skulle kontakte henne, og da jeg leste navnet hennes hørtes det kjent ut. Det viste seg at hun er professor innen internasjonale relasjoner og vi har lest noen av hennes artikler i et av fagene våres! Hun er ganske anerkjent, og for øyeblikket skriver jeg en oppgave hvor jeg bruker fire av hennes artikler. Senere har også en amerikansk jussprofessor flyttet inn i en av hyblene. Sånn sett er det spennende å bo der vi bor, men det er jo selvfølgelig på bakgrunn av at vi ønsket å bo sammen. Det gjør at jeg sliter litt med å snakke om Halls.
Solnedgang
Vi bodde dog i Halls i 10 dager før vi fikk hybelen. Det er delt inn i tre kollektiv per bygg, hvor det splittes per etasjeplan. Det er delt inn i jente- og guttebygg. Jeg og Alban tenkte i utgangspunktet å klare å bo hver for oss, men de er ganske strenge på skillet så det ble utfordrende for et par som allerede har vært samboere i ett år. Jenter kan være hos gutter mellom kl. 8 og 23, men gutter har ikke lov til å være i jentebyggene i det hele tatt. At noen skulle fortelle meg at jeg ikke kunne ha kjæresten min på besøk gjorde at jeg fikk flashback til jeg var 14 år gammel. Dette ble jo greit utfordrende for oss, men vi fikk heldigvis forståelse fra International Office som hjalp oss inn på USP Lodges. Det var litt dyrere, men verdt pengene! Halls skal i utgangspunktet blande de internasjonale for at det ikke skal bli enklaver med én nasjonalitet. Det var de ikke så flinke på tydeligvis, da fire norske jenter kom sammen og én alene. Det er en del andre internasjonale her, både europeiske, amerikanske og spesielt fra andre land i Stillehavet.
Utenfor leilighet
Standarden på både Lodges og Halls er helt ok. Ikke noe mer, og ikke noe mindre. Det er litt mangler på kjøkkenutstyr, så en burde være forberedt på investere litt penger i basics. Det er dessverre ikke stekeovn, så for semesteret her må en gi opp hjemmelaget pizza, lasagne, stekte grønnsaker, etc. Det har vært utfordrende, men vi har overlevd! Hvert kollektiv i halls har tre doer og tre dusjer, så selv for jenter går matten opp med et skrik. Med Halls så kommer vel de vanlige problemene med bråkete romkamerater, krangling om oppvask, hvem som roter og hvem som bruker for lang tid på badet. Dette er ikke noe en kommer foruten, uansett hvor i verden en er! Reiser en som et par vil jeg anbefale Lodges naturligvis. Det er for mye å leie en hybel på egenhånd, men ikke så mye dyrere når leien splittes på to! 😃
Smoothie
Jeg må bare skryte litt mer om hvor fantastisk fint det egentlig er på campus! Jeg er dessverre dårlig på å ta bilder av steder jeg er ofte, men tok litt bilder da det regnet en del. Som studenter i Bergen trodde vi at vi var rustet for regn, det er bare tull. Prøv seriøst troperegn! Det kule med campus er at det er bygd slik at vi skal overleve når det regner som verst. En kan gå igjennom store deler av campus uten å bli våt da det er bygget gågater med tak mellom de fleste byggene. Det blir selvfølgelig klissvått overalt, men når det kommer mye vann kommer det frem noen elver her og der som er lagt opp for at det ikke skal bli oversvømmelser!
Elv
Okei, disse bildene er tatt fra litt forskjellige områder, men det er samme sted. Regner det er det elv, er det sol er det gressplen 🙂
Pissregn
Seriøs størrelse på regndråpene her.