Dalhousie University- alternativer for studentbolig

(Fremhevet bilde: Shirreff Hall)

Alle studentboliger og informasjon finnes via denne linken:

Dalhousie University tlbyr studentene sine å bo i tradisjonelle dorms på campus, eller i utradisjonelle dorms som ligger i nærområdet. Foreløpig er det kun lov for utvekslingselever å bo i dorms hvis de er her et helt skoleår (høst/vinter), eller kun vintersemester. Utvekslingskoordinator ved Dalhousie forsøker å forandre disse reglene nå.

Tradisjonelle dorms:

Noen er et enkeltrom med seng og pult, som har omtrent samme standard som de fleste studentboliger i Bergen. Så har de litt større rommene som du deler med en annen elev. Fremdeles et rom med to senger og to pulter, en på hver side. Strøm og internett er med i prisen, men en må betale for å bruke myntvaskeriet.

Dobbelrom i Sherriff Hall

Enkeltrom i Howe Hall.

Det er syv tradisjonelle resident halls på Campus.

De to største/ mest kjente er Shirreff Hall og Howe hall. Førsteårs studenter oppfordres til å bo i dormitory, og garanteres plass så lenge de søker, så nesten alle Dalhousie studentene er rundt 18-19 år. Dette er utenom mastergrad studenter og utvekslingselever selvsagt. Det vil også si at det blir en del festing. Jeg har hørt historier om konstant musikk og  grisete/ødelagte bad, ganger og fellesrom etter helger.
De fleste skoledormene er tilknyttet til en egen mathall, og et av kravene for å bo i studentbolig er å kjøpe seg inn i den obligatoriske, og ganske dyre, matplanen. En blir visstnok fort lei av maten.  Det ville vært det samme som å spise utelukkende på studentsenteret et helt semester.

Alle studenthus har forskjellige navn, kallenavn, maskotter og farger. Howe Hall er delt opp i seks hus, som alle har sitt eget styre og sin egen identitet. Det er visstnok mange interne dormitory konkurranser der lojalitet til sitt hus kommer tydelig frem.

I tillegg finnes Mini Rez og Resident Houses som er enkeltrom i store omgjorte Canadiske hus som kan minne om fraternity/sorority husene en ser på film, LeMarchant Place er som dobbeltrommene på Fantoft.

Prisnivået på disse boligene ligger på ca 55- 65 000 NOK for 8 måneder, med matplan.

Utradisjonelle dorms:

Går en hakket opp i pris kan en søke om å bo i de utradisjonelle boligene der matplan er valgfritt.
Det er to alternativer, men det er et nytt studenthus under oppføring. Dette er alternativ som tilbyr enten rom i boliger og leiligheter en deler med et pa andre, eller hybel med bad og kjøkken som ville vært det samme som Grønnevikøren eller parboligene i Øyjorden Studentboliger.

Glengary studenthybel – bachelor

Prisnivået på disse boligene ligger på ca 40- 50 000 NOK for 8 måneder, og matplan kommer ev. i tillegg.

En av de største nedturene ved å bo i Dalhousie dorms er at det stenges i alle ferier som betyr at alle elevene må finne seg andre steder å bo. Hvis en vil, kan en søke om å bo i ferieboliger, men en må da flytte til en annen bygning for så å flytte tilbake etter ferien. I tillegg kommer alle reglene som ingen lyder etter 10 (fordi det er så lydt), Ingen stearinlys, ikke besøk fra «off-resident» folk mer enn tre dager om gangen, som betyr restriksjoner for besøk fra Norge hvis en ikke vil bo på hotell.

AST:

Det billiigste dormitory valget jeg har kommet over er Atlantic School of Theology sin studentbolig. Jeg fant ut om dette fordi jeg fikk en venninne fra St. Marys Universitet som bor der.
Dette er et ganske spesielt alternativ fordi det er åpent for søknader fra studenter fra alle utdanningsinstitusjonene i Halifax. Dette betyr at en omgås en større sirkel av studenter enn en normalt ville gjort på Dalhousie Campus. Det er et langt billigere alternativ enn boligene på campus, men ligger til gjengjeld 20 minutters gange fra campus. Eller 7 minutter med buss (og 8 minutters gange.) Boligen ligger like ved sjøen, og 5 mnutters gange fra Halifax sin største park. Fordi studentboligen ligger 8 minutter fra St. Marys betyr dette at det er 8 minutter til Tim Horton, Starbucks og andre småbutikker, samt en liten bodega ved parken som alltid selger varme Samosa og billig snacks. Selve bygget er alltid veldig varmt, har oppholdsrom for alle i kjelleren, og ser ut som et ombygget fengsel, men på en sjarmerende måte.

De billigste rommene her koster 2800 i måneden og du trenger ikke flytte ut i ferier.

Stort AST enkeltrom.