Hvordan finne leilighet i Madrid

Her er noen bilder av mitt rom, jeg er strålende fornøyd med både pris, beliggenhet, størrelse og de jeg bor med, så jeg kunne ikke vært mer heldig! Her er en guide til deg som skal ut på samme reise som jeg var på i starten av året mitt her, som kanskje gjør leilighetsletingen litt enklere for deg 🙂

av Anna Aamo / Europastudier

15398794_10209593807075803_1160356084_o15354034_10209593805275758_775047135_o15397871_10209593805315759_179289217_o

• Start tidlig

Dette punktet er kanskje et av de viktigste. Da jeg fant ut at jeg skulle til Madrid startet jeg letingen nesten med en gang. Jeg dro på visninger midt i august (om du bestemmer deg for å utnytte muligheten til å dra på språkkurs er det gull å dra til Madrid en helg for å se på alternativene – se punkt 4), og signerte kontrakt før September kom. Nå, i starten av Oktober kjenner jeg fortsatt flere internasjonale studenter som bor i AirBnB-leiligheter i påvente av å finne en leilighet som ikke er overpriset eller avsidesliggende. Det lønner seg med andre ord å være tidlig ute her.

• Internett og WhatsApp er dine beste venner

Når det kommer til å finne leiligheter, fant jeg ut at de desidert beste nettsidene var idealista.com og easypiso.com. De er greie å finne fram på, og enormt mange utleiere legger ut annonser der. Dessuten er det en kjempefordel å kunne sitte i Norge og avtale visninger når en kommer nedover, sånn at man kan dra på en tre-fire visninger hver dag de første dagene før man bestemmer seg. Man kontakter annonsørene sånn som alle i hele Spania kommuniserer, nemlig gjennom appen WhatsApp. Her er det veldig viktig å nevne at man helst bør skrive på Spansk, om ikke kan det godt være at de enten ikke forstår, eller bare ikke gidder å svare. Om min rustne spansk klarte å skaffe meg en leilighet, er jeg sikker på at de aller fleste skal klare det.

• Bestem deg for et budsjett

Det finnes et utall leiligheter å velge mellom, og som i alle andre leieforhold avhenger prisen av beliggenhet, standard, antall roomies om man bor i kollektiv og størrelse generelt. Flere av nabolagene i Madrid er kjempefine, og hvor man prioriterer å bo kommer litt an på hva man vil ha ut av året sitt. Etter min mening er Arguelles, der jeg bor, definitivt mer praktisk med tanke på skolevei, i tillegg til at det ikke renner over av turister her oppe. Andre gode alternativer er Malasana og La Latina, men det er selvfølgelig litt smak og behag. Jeg ville dessuten styrt unna leiligheter med mer enn 6 soverom, da jeg synes fem roomies er greit, men mer enn dette hadde blitt for mye.

• Dra på visninger

Jeg tror ikke det går an å underdrive hvor viktig dette er. Det er SÅ mange jeg har snakket med som avtalte å leie med noen før de hadde sett leiligheten, og som angra seg så innmari etterpå. La oss bare si at det er mange som er flinke til å ta bilder fra fine vinkler, noen av bildene er gjerne også gamle og på andre måter misvisende, så se opp. I tillegg er det greit å få tegnet seg et bilde av hvordan leiligheten ligger, om rommet har vindu til en bråkete gate, om man må gjennom et mørkt og skummelt smug for å komme inn, og andre elementer som kanskje ikke er helt ideelle. Jeg var vel på fem visninger totalt, der tre av dem bare var helt annerledes enn sånn de så ut på bildene. ”Åja, her deler man et fire kvadrats bad med fire andre mennesker”, ”To store hunder ja, nei men så koselig” og ”Det sto ikke noe i annonsen om at vinduet var vendt mot Madrids kanskje mest traffikerte gate” var alle reelle tanker i visningsprosessen. Just saying.

• Spør om kontrakt

Dette er litt selvsagt i mitt hode, men da jeg ble enig med huseier om at jeg skulle leie hos ham var svaret ”så fint da, da sier vi det sånn, adjø!”. Da jeg etterspurte kontrakt ble han nesten litt overrasket, og trengte et dag på å ordne det. Den var selvfølgelig kun på spansk, men etter litt oversettingshjelp fra mine lokale venner fant jeg ut at den ikke var noe skumlere en den jeg hadde i Norge. Jeg føler meg veldig mye tryggere om det skulle skje noe, å kunne vise til det som står i kontrakten i steden for å måtte bli enig om det der og da, det kan fort gå galt.

• Nyt året!

Hehe, dette kommer vel ikke som en bombe? Jeg har sikkert fått det til å høres skumlere ut enn det det er, det var faktisk ikke så vanskelig. Man må bare vite hva man vil ha.

Besos fra Madrid!