Orientation Week

Hei,

Jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan ”fadderuken” her i Brno var, og om de forskjellige aktivitetene. Orientation Week er et kjempebra tilbud, som gjør at det blir lettere å bli kjent med andre studenter.

Uken før forelesningene begynte, og rutiner implementeres avholdt senter for internasjonal samarbeid og den internasjonale studentklubben her nede ”Orientation Week”. Orientation Week kan sammenlignes med fadderuken i Bergen. Formålet er å vise de nye studentene byen, universitetet og knytte sosiale bånd. Vi kunne velge mellom forskjellige aktiviteter, og noen var obligatoriske. De frivillige aktivitetene jeg deltok på var: Brno by-leker, organisasjonsseminar, øl og mat-tur, introduksjon på fakultetet, velkomstfest og internasjonal middag. De aktivitetene som var obligatorisk var: informasjonsmøte, førstehjelpskurs og gjennomgang av internettsystemet. Alt i alt var det et veldig bra tiltak for å bli kjent med mange nye mennesker, selv om en ikke rekker å bli ordentlig kjent med alle under Orientation Week ser en kjente fjes titt og ofte etter dette.

Brno by-leker var en grei måte for de som ikke var kjent i byen til å bli bedre kjent. Vi ble delt opp i grupper og skulle løse en rebus gjennom byen, dessverre varte hele aktiviteten i to timer, og min gruppe ga seg halvveis. Den beste aktiviteten under Orientation Week vil jeg si er øl og mat-turen, den kan sammenlignes med bar til bar runden under den norske fadderuken. Da fikk vi se forskjellige barer her i Brno, og bli kjent med hverandre i en annen setting. Jeg må også slå et slag for internasjonal middag; det var fantastisk. Det var så utrolig mye god mat der, og veldig mange hadde lagt mye arbeid i det. Jeg, Turid og Anders (som er en annen norsk student her) gikk sammen og laget lakseruller. Konseptet er at alle skal lage noe fra landet sitt, som de deler med andre. Lakserullene vi laget må ha vært veldig gode, for de forsvant med en gang. På informasjonsmøte fikk vi møte lederen for senter for internasjonal samarbeid, som ga meg et utrolig godt inntrykk av Masaryk som universitet. Ellers er jeg overrasket over hvor mange aktiviteter studentklubben arrangerer; det er quiz hver tirsdag, fest hver onsdag, spillekveld hver mandag og forskjellige kulturarrangementer. Mye å delta på med andre ord.

Siden jeg kom hit har jeg reist en del. Jeg har vært i Budapest, Wien, Praha og Paris. Nå er det siste innspurt før juleferie, og dagene tilbringes på lesesalen. Etter en dag på lesesalen er det godt med en Glühwein på et av Brnos 4 Julemarked.  Det er stappfullt med folk hver dag. Jul med stor J, med andre ord.

Eiffeltårnet i Paris.

Julestemning i Wien

John Lennon Wall i Praha

Julemarked

Trikkene i Brno er dekorert med julelys

"Free fighters" på quizkvelder hver tirsdag

«Free fighters» på quizkvelder hver tirsdag

"Gjengen" i BudapestI

«Gjengen» i BudapestI

Halloween-feiring. Jeg var et eple.

Velkomstfesten under Orientation Week. Norge er representert med 3 stykker.

Norge og Estland