So long England!!

Nå er mitt utvekslingsopphold over for denne gang! Det har vært noen innholdsrike månder som jeg ser tilbake på med glede, og som jeg aldri vil være for uten. Jeg tenkte jeg skulle dele noen tanker jeg sitter igjen med etter tre måneder i utlandet.

Først og fremst er det de personlige erfaringene jeg gjorde meg de beste erfaringene. Jeg vet dette er litt klisjé å si, men det er sant. Når man drar på utveksling så lærer man først og fremst mye om seg selv. Jeg var en ganske så sjenert person før jeg dro bort, men jeg følte jeg fikk utfordret meg selv mye når det gjaldt å snakke med andre mennesker og det å starte samtaler. Når man er på utveksling lærer man ganske fort at man ikke er alene, og alle er litt i samme båt som deg. Så lærer man mye om seg selv i møte med andre kulturer. Jeg fikk utfordret mye av mine «fordommer» jeg hadde om andre kulturer. Man får virkelig kjenne og føle på kroppen at man kommer fra forskjellige kulturer. For meg har dette vært utelukkende positivt. Jeg føler jeg har brutt ned noen barrierer når det kommer til andre kulturer. Så har jeg og blitt bedre i engelsk. Det er noe helt annet å snakke engelsk hver dag, og det var dager jeg ble litt frustrert fordi jeg ikke fant de rette ordene.

Jeg sitter og igjen med mye faglige erfaringer. Det å få undirvisning i en annen universitetskultur enn det man er vandt til har vært noen ganger frustrerende, men førts og fremst veldig kjekt. Man merker at det stilles helt andre krav i England enn det gjøres her i Norge. De obligatoriske arbeidskravene er flere, og alt teller inn på den endelige karakteren. Det kreves og at du deltar i timene mye mer enn det det gjøres her i Norge. Så merket jeg og at jeg fikk et helt annet forhold til foreleserne mine, hvertfall de på 300 nivå, fordi klassene var så små. Alt i alt har jeg lært masse mens jeg har hatt undervisning.

Så har det og vært veldig kjekt å få sett andre deler av England enn bare London. Ved å reise litt rundt i England merker man først og fremst hvor mye historie landet har. Veldig mye ligger i bygningene og i selve bystrukturen. I Manchester for eksempel så er det veldig tydelig at byen ble sterkt preget av andre verdenskrig. De holder fortsatt på å bygge den opp igjen. Det er en blanding av mye nye byggninger og gamle byggninger, og ofte er det bygget en ny byggning oppå den gamle. I Bath har de bevart veldig mye av den gamle byen, og det mest kjente er kanksje de romerske badene.

Dette innleggget ble ikke så langt fra min side og ikke så mye bilder dessverre. De siste ukene gikk for det meste i eksamenslesning, noe som er et velkjent konsept for alle. Men for å konkludere hele denne reisen så vil jeg si at det har vært veldig kjekt. Noe av det jeg kommer til å savne mest er det som ble omtalt som «The Keele Bubble». Man følte litt som om jeg bodde i en annen verden. Det å bo på campus og se studentlivet derfra har vært veldig kjekt. Jeg er sikker på at jeg kommer til å se tilbake på dette oppholdet og tenke at det har vært en veldig fin periode, og jeg er sikker på at jeg kommer til å holde kontakten med de jeg møtte der i lang tid fremover! Utveksling er noe som absolutt kan anbefales på det sterkeste. Dette var det siste fra meg og fra Keele University for denne gang.