Studielivet i Ljubljana

img_2067

Sommer ved Ljubanica elven.

Universitetslivet

Jeg har nå vært i Slovenia i fem måneder, og er på vei inn i de siste månedene. Her kommer en liten oppdatering på hvordan studielivet i Slovenia oppleves. For det første fantes ingen av fagene jeg originalt hadde satt opp som valg. Derfor endte jeg opp med å måtte velge helt andre fag enn det som var planlagt, og fristen kom brått på. De aller fleste fagene gir enten 5 eller 6 poeng, og en ender derfor ofte opp med en stor variasjon av mindre fag. På universitetet i Ljubljana vektlegger de også i større grad muntlige presentasjoner, noe jeg ikke hadde opplevd siden videregående. Fakultetet for ‘’ Social Science’’ eller ‘’ Fakulteta za družbene vede’’ ligger i bydelen Bezigrad som er ca. 15 min fra sentrum med sykkel eller buss. Ljubljana er en ekte sykkelby, og det er derfor det enkleste å registrere seg for å bruke by sykkel, noe som koster 3 euro i året. De ulike fakultetene er spredt utover byen, men det meste er rundt 15 minutter med buss eller sykkel fra sentrum. Blant fordelene med å studere i Ljubljana er også studentsubsidierte måltider. En kan derfor gå ut og spise for maks 5 euro, noe som gjør det generelt billigere enn å lage mat selv, og er en hyggelig sosial ting. Systemet fungerer ved at en får gratis SIM kort med slovensk nummer, som siden registreres på ditt navn. Når du kommer inn i en restaurant er det da egen meny for studenter hvor en får dagens suppe, salat, valgt hovedrett, og frukt. Dette tilbudet kan brukes to ganger daglig, med fire timers mellomrom. Som en ekstra bonus fungerer dette systemet også på take-away, noe som nesten gir dårlig samvittighet når en betaler rundt 30 kr for mat levert på døren en treg søndag.

På vei til fakultetet som ligger 15 min fra sentrum med sykkel.

Ellers er universitetet i Ljubljana blant de største i Europa, men dette merkes knapt på grunn av den store spredningen av fakultetene. Et tips om du bestemmer deg for å dra er å skaffe bolig før avreise, og ellers reise ned i god tid. Blant tingene jeg angrer mest på er at jeg ikke tok tilbudet med språkkurs, noe som gir en god sosial start. Ljubljana er absolutt en by jeg anbefaler å studere i, og du har enorme muligheter ved å bo så sentralt i landet. Slovenia er stort sett nevnt internasjonalt, i forbindelse om at det er hjemlandet til den amerikanske førstedamen. Slovenia er et relativt ukjent land, dessverre, og et neglisjert turistmål. Slovenia har både høye fjell med skimuligheter, innsjøer på UNESCO verdensarvliste, kystlinje til Middelhavet med bademuligheter, og alt innenfor 2 timers kjøring. Utenom det er det kort vei til andre Europeiske land, Alpene, Kroatisk kystlinje, og er et godt utgangspunkt for å utforske Balkan. Det er også verdt å nevne at Slovenia er et veldig trygt land som knapt har kriminalitet. Fordommene jeg hadde var nok litt basert på at Slovenia en gang var en del av Jugoslavia, men det framstår nå mer som enn krysning av Østerrike og Italia, med kun et lite hint av Balkan.

Lake Bled i Slovenia

Jeg har vært dårlig til å legge ut innlegg rett og slett fordi tiden har flydd. Skulle gjerne hatt mer tid til å utforske andre deler av Slovenia, og jeg angrer nå at jeg ikke ble et helt år. På en annen side er det godt å vite at jeg definitivt skal tilbake til Slovenia en gang i framtiden. Vil oppfordre alle som er usikre på hvor de vil reise, om å gi Slovenia en sjanse, det kommer du absolutt ikke til å angre på.

Helgetur til Venezia som ligger kun 2,5t fra Ljubljana.