MIRAI – Én ukes opphold i Japan

I fjor høst deltok jeg på et program som heter MIRAI, en ukes opphold i Japan initiert av Japans utenriksdepartement. Dette programmet gjentar seg i år, og jeg har derfor skrevet et lite innlegg om mine opplevelser slik at du som eventuelt tenker å søke kan få litt mer informasjon om hvordan det var å være med.

(MERK! Søknadsfristen er den 10. august. Dersom du ønsker mer informasjon om søknadsprosessen, finner du det via denne linken)

Turen min startet i Bergen, og jeg fløy videre til København for så å ta flyet videre derfra til Tokyo. Jeg hadde aldri vært i Japan før, og var derfor helt enormt spent. På Tokyo flyplass møtte jeg de andre deltakerne og lederne våre og ble tatt med til hotellet vårt. Slik foregikk hele turen, vi hadde et svært fult program og hadde hele tiden med oss ledere som fikk oss om bord fly og busser og tog. I løpet av turen var vi innom Tokyo, Hiroshima, Osaka og Kyoto. Vi besøkte mange templer, bedrifter, museer og møter og fikk servert mye forskjellig japansk mat. Et av høydepunktene var at en av de siste dagene besøkte vi også et av Tokyos mest kjente universitet og fikk en hel dag sammen med japanske studenter der vi diskuterte Japans fremtid på ulike politiske områder. Vi fikk også et møte med representanter fra Japansk utenriksdepartement, der vi diskuterte blant annet Japans politikk angående atomvåpen.

Det sosiale viste seg å bli et stort pluss med hele reisen! Jeg visste svært lite om de andre deltakerne, bare at vi ville være rundt 70 unge fra hele Europa og Sentral-Asia, og det var derfor utrolig spennende å lande i Tokyo og finne våre ledere og møte de andre for første gang. Det viste seg å være en kjempe bra gjeng, alle interesserte i Japan, flinke studenter, veldig greie og åpne for å bli kjent med hverandre. Det var derfor utrolig lett å komme i snakk med mer eller mindre alle 70. Det må nok ha vært noe med det faktum at vi var sammen hele tiden, alle dagene i mange ulike situasjoner, som gjorde at man opplevde å bli svært godt kjent. Jeg har nemlig kontakt med flere i etterkant og det er snakk om å arrangere reunions.

Bilder sier mer tusen ord, så her kommer en del bilder fra turen…

img_6047

Første måltid i Tokyo

img_6093

Oss som forsøker å finne utav metro-systemet i Tokyo

img_6198

Shibuya-krysset

img_6304

Tokyo skyline

img_6367

img_6443

Hiroshima – bygning ødelagt etter atombomben i 1945

img_6674

Vi lærte å tilbrede matcha-te

img_6700

Middag i Kyoto

img_6826

Dag på Waseda University

img_6831

Dag på Waseda University

img_6844

Sushihimmelen!

Jeg er utrolig takknemlig for muligheten jeg fikk til å bli bedre kjent med Japan som er et enormt fascinerende land, både om kultur og politikk og jeg er helt overrasket over hvor mye vi rakk å gjennomføre på én uke. Jeg anbefaler alle på det sterkeste å søke seg med i programmet dersom de har mulighet!

Maia