Studiestart

Da har jeg vært i Hong Kong i 2 uker allerede. Denne byen er virkelig fasinerende og fantastisk på mange måter. Jeg lærer noe nytt hver dag, og opplever nye ting hele tiden. De siste ukene har vært fylt med små og store arrangementer sammen med andre utvekslingsstudenter, og jeg har også blitt litt kjent med noen lokale studenter. Det er utrolig lett å bli kjent med andre utvekslingsstudenter, og lett å holde kontakten. WhatsApp blir mye brukt for å holde kontakten her. Disse bildene er fra campus:

img_0574img_0663

Jeg har vært på utflukter til blant annet Repulse Bay Beach, og tatt cable cars for å se The Big Buddha! img_0599img_0615

Når det gjelder kollektivtransport, bruker jeg «octopus card» for å komme meg rundt. Mange steder på universitetet bruker man også dette kortet for å kjøpe mat/drikke. Jeg har ordnet student octopus, og dermed er kollektivtransport veldig billig. Jeg tar metroen til universitetet, noe som koster meg 2,8 HKD per tur. Tilsvarende ca. 3 kroner. Med vanlig octopus kostet det meg ca. 6 kroner å dra til universitetet, altså ikke så dyrt det heller.

Når det gjelder bolig, bor jeg fortsatt i en privat leilighet. Jeg fikk for noen dager siden tilbud om studentbolig, men jeg har allerede signert kontrakt for 4 mnd, og måtte dermed avslå tilbudet om studentbolig. Et tips om du ønsker studentbolig, er dermed å ikke binde deg til en leiekontrakt, men f.eks signere kontrakt for 1 mnd, og eventuelt forlenge denne kontrakten om du ikke får tilbud om studentbolig etter du har ankommet Hong Kong! Privat leie i Hong Kong er ganske dyrt, men man kan gjennom universitetet søke om et boligstipend.

Når det gjelder universitetet, har jeg sørget for å registrere meg der jeg skal, og fått fikset studentkort! Jeg har også valgt alle fagene jeg skal ta dette semesteret. Det har vært litt stressende med tanke på at det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder (virker det som). Det er også ens eget ansvar å sørge for at fagene passer i timeplanen. Det har nå vært noe som kalles add/drop periode, og man har da muligheten til å melde seg inn i fag man tidligere ikke fikk, om andre velger å droppe faget. De fagene jeg har fått godkjent og kommer til å ta dette semesteret er 3 fag fra faculty of business and economics: «Management of commercial banks», «Monetary Economics» og «Economic development of China». I tillegg skal jeg ha 2 common core fag: «Criminal Entrepreneurs, Clandestine Globalization and the Illicit World» og «Cultures of Madness».

Det er altså 5 fag med 6 studiepoeng hver. Fra universitetet i Bergen er jeg vandt til 3 fag med 10 studiepoeng hver, og en avsluttende eksamen som teller 100% av karakteren. I de fleste av disse fagene er det mer obligatorisk gjennom semesteret som vil telle på endelig karakter, med blant annet gruppearbeid, essays og «mid-term»-tester. Det vil i tillegg være seminarer i fagene, som jeg etterhvert får meldt meg på.

Denne uken har forelesningene startet, og første forelesning i hvert fag har i hovedsak handlet om hva faget handler om, hvordan det er bygd opp, og hvilke forventninger foreleseren har til studentene. Jeg tror jeg har valgt interessante fag, og gleder meg til fortsettelsen!

Anita