Hello from York

Hei!

Mitt navn er Pouline og dette semesteret er jeg utvekslingsstudent ved Universitet i York, England. Jeg er på siste året av bachelorgraden min i admorg. I morgen er det 2 uker siden jeg ankom England. Turen gikk først til Brighton med en studievenninne, som også tar semesteret sitt her i York. Der tilbrakte vi noen dager og utforsket byen. Veldig fin og spesiell by, som kan anbefales hvis man overveier å dra på utveksling til England og vil oppleve andre steder i landet. Deretter tok vi toget til York som blir mitt hjem frem til jul.

img_0505

Solnedgang i Brighton

Førsteinntrykket mitt av York er inntil videre veldig bra. Byen er koselig og ikke altfor stor. Jeg bor på Campus som ligger en liten busstur unna selve York. I følge google tar det ca 40 minutter å gå, men bussene går som regel hele tiden og tar ikke mer en maks 15 min. Campus er relativ stor, så har ikke helt styr på hvor alt ligger enda. Der jeg bor heter Alcuin College. Her har jeg eget rom og bad, men deler kjøkken med 15 andre. Det går overraskende bra inntil videre, men selvfølgelig ikke helt det samme som hjemme. Dessuten bor de fleste utvekslingsstudentene også her, noe som jeg ser på som positivt. Da risikerer man ikke å ende opp med «freshers», som er førsteårs studenter hvor de fleste ikke har erfaringer med å bo alene. Ellers er campus delt opp i forskjellige «College», som både inneholder bomuligheter, lesesaler og undervisning, spisesteder osv. Utvekslingsstudenter blir dessverre plassert de minst pene blokkene, men det er forståelig når de fleste av oss bare skal være her til jul. Under ser dere rommet mitt. Absolutt brukelig og greit! Dessuten funker alt som det skal. Nesten.

img_0662

img_0655

img_0657

I neste innlegg tenker jeg at jeg vil gi noen tips angående søkeprosessen og ankomst her i York. I dag hadde jeg min første forelesning, så mine erfaringer med det engelske universitetssystem vil jeg dele med dere senere når jeg har kommet ordentlig inn i det.